...:: WeLcome .::. Selamat Datang .::. Ahlan Wasahlan .::. Huanying ::...

Thursday, August 6, 2009

Maria, kau ada pikir tentang HAK aku tak??

(manusia yg rajen, rajen mnyusahkan org laen)

waaahh kesah Maria kembali lagi.. haha.. aku terpaksa mencuri sedikit masa berharga aku untuk mengulas apa yg terjadi baru2 ini daripada sudut pandangan aku sendiri.. iaitu tentang Demonstrasi Jalanan yg baharu sahaja brlaku hujung minggu lalu..

tak kisah la apa jenis, tujuan, matlamat, tajuk atau yg sama waktu dgn nya, demonstrasi jalanan adalah merugikan smua pihak.. jika yg ada otak fikir lah.. tp aku bukan tidak mnyokong demonstrasi.. bg aku itu hak smua org.. tp kenapa pemimpin yg kononnya mempunyai otak ini, tidak mengadakan sebarang demonstrasi di kawasan yg lebih selesa?? dan tidak di jalanan seperti masyarakat yg tidak siuman bertempiaran lari ke sana sini..

Bg pndpt aku, kenapa mereka xnk mngadakan di dalam stadium?? di mana peserta demo mmpunyai parking yg amat luasssss.. kemudahan tandas.. kemudahan surau.. kenapa kita tidak mencorakkan cara demo kita sendiri..

(dah tugas dia.. kalau bapak kaw keje polis, ape perasaan kaw?? bapak kaw kejam la ea??)

tahu tak kenapa dorg xnk buat kt stadium ke ape?? sebab dorg nk menCAPAP!! huhu.. sbb kt situ ramai org.. nnti org smua tgk dorg.. bile buat kat jalan sure lah polis kacau.. then bole lah buat isu.. padahal mmng kalau otak dewasa dorg di gunakan, mesti pnye la polis kacau kan.. sbb da xdpt permit.. tp dorg saje je..


then menyusahkan org ramai.. itu HAK dorang kan nk buat.. tp mane HAK aku??? hak aku nk pergi pavi ke?? nk pergi sogo ke?? HAK mak cik ngn akak yg jual kain ela kat arked tu?? kau ada pikir?? opss over plak..

Dalam Islam, seperti rujukan dari ustaz kt UiTM segamat dlu.. sesiapa yg menghalang atau menyekat jalan yg biasanya di gunakan oleh org ramai adalah BERDOSA.. so?? ramaikan bijak pandai agama yg sertai demo ari tu??

kat sini ada tentang pencabulan hak asasi oleh si PenDemo :-


*Perkara 5(1), berkaitan kebebasan diri – menyebabkan orang awam terperangkap dalam premis perniagaan tanpa kerelaan, seolah-olah dipenjarakan.

*Perkara 6(2), berkaitan keabdian dan kerja paksa dilarang – memaksa dan memanipulasi anak kecil, wanita dan orang tua untuk terlibat berdemonstrasi “demi simpati murahan”.

*Perkara (9)1, berkaitan larangan buang negeri dan kebebasan bergerak – menafikan kebebasan orang awam membeli belah dan bersiar di ibu kota semasa perhimpunan itu.

*Perkara 10b, berkaitan kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan – menafikan hak berhimpun orang awam yang lain daripada mengadakan program peribadi dan perniagaan.

*Perkara 13(1), berkaitan hak terhadap harta – menyebabkan banyak harta awam dan peniaga rosak berpunca daripada demonstrasi itu.

hadoii.. pak cik, mak cik, abg, akak, tolong lah hormat HAK org laen.. kaw kate HAK kaw di nafikan.. macamana dgn kami ni?? Abg2 polis tu elok2 ada plan dgn keluarga dia nak g pd ke, sedara kawin ke, da kena sebok jaga korg ni.. hari lain dia kena jaga keamanan yg bukan di buat2..
kepada pemimpin mane2 persatuan.. buatlah demo dkt kawasan yg lebih sesuai.. stadium contoh terbaik.. kalau demo oleh pembangkang, Stadium Shah Alam ada.. kalau kerajaan pnye demo kt Stadium Bkt Jalil ada..

aku kat sini tidak brminat utk brbicara pasal pro-ISA atau anti-ISA.. tp hanya memberi pandangan tentang Demo Jalanan shj..

renungan : Fakta dan mak aku ada cerita, tercetusnya tragedi 13 Mei adalah di sebabkan oleh perhimpunan haram jalanan oleh parti politik di Kuala Lumpur. nampak tak?? sikit punye hal tp merebak menjadi besar??


5 comments:

iyllienaz said...

last weekend byk jalan tutup n jam sgt..berejam dok dlm kete..xmcm lenguh lak bontot kan..

aizatulqem said...

oyeah!!
hidup ejans!!!
haha

nadey said...

wow

AMIREZKA said...

yeah.. aku setuju ngan ko... sbb aku tak dpt nak gi pavil hari kejadian tuh.. abis tiket movie aku melayang... ngeeee

ejans said...

hurmm sian ngn korg smua.. tu la pasal.. lagi2 muvie melayang.. sangt sadis.. hehe..

so pikir la dahulu sebelum bertindak.. jgn ikut perasaan.. jgn ikut nafsu.. brfikir sedalam2 nya..

nak baca lagi??? | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |